2016. december 28. 15:07

Ezért is nagy kihívás 2017 a csapatoknak

Felipe Massa

A 2017-es autók fejlesztése még gyerekcipőben jár, hiszen az új szabályok értelmében a csapatok kevesebb időt tölthetnek a szélcsatornában, mint az elmúlt években – jelentette ki a Williams hamarosan távozó technikai igazgatója, Pat Symonds.

Jövőre ismét új korszak veszi kezdetét a királykategóriában: az autók gyorsabbak és – a jelenlegi tervek szerint – nehezebben vezethetők lesznek. A szabályokon az utóbbi évek kritikaáradata miatt változtatottak, az új előírások véglegesítése azonban alaposan elhúzódott, kőbe ugyanis csak április végén vésték őket. Ezzel értelemszerűen lerövidült a felkészülési idő is.

Ráadásul a csapatok a korábbinál kevesebb időt tölthetnek szélcsatornáikban, ez pedig komoly kihívások el állítja őket. „Azt hiszem, a legnagyobb változás az, hogy most sokkal kevesebb időnk marad a fejlesztésre és a szélcsatornás tesztekre” – nyilatkozta a mezőny egyik legtapasztaltabb technikai szakembere, a Williamstől idén távozó Pat Symonds, majd összevetette a jelenlegit az utóbbi évtized két szintén komoly változást hozó szezonjával.

„Ha visszatekintünk a 2009-es változásokra, látjuk, hogy évekig beszéltünk a szabályokról és alaposan meg is terveztük őket, miközben egész nap a szélcsatornánkban dolgoztunk; a Toyota például két szélcsatornát használt 24 órában. Nagyon sok időnk volt arra, hogy megvizsgáljuk a szabályokat. 2014-ben szintén módosítottak. Jött néhány aerodinamikai változtatás és többek között az autók hűtésén is változtatni kellett. Akkoriban is elegendő időnk volt még a szimulációkra” – tette hozzá.

„Most februárban kapjuk majd meg a szélcsatornás gumikat, szóval igazából akkor kezdhetjük a munkát. Persze ezt megelőzően is dolgozunk például a CFD-vel, és néhány kisebb szélcsatornás tesztet is végzünk. De február óta csak 65 engedélyezett hetente, és a csapatoknak a 2016-os autóikkal is dolgozniuk kellett. Szóval eléggé éretlenek a fejlesztések ahhoz képest, ahol korábban tartottunk ebben az időszakban. Ilyenkor ezért nem szeret senki a terveiről beszélni. Én magam is sokkal szívesebben használom a célok helyett az elvárások kifejezést” – magyarázta.

Bár a szabályok komolyan megváltoznak, és ilyenkor mindig van egy-két különleges megoldással próbálkozó istálló, Symonds szerint 2017-ben nem lesznek komolyabb eltérések a versenyautók kinézetében. „A szabályok eléggé szigorúan fogalmaznak. A motorborítás lehet az egyik terület, ahol láthatunk eltérő megoldásokat. Fejlesztési szempontból ez egy nyitott terület, de őszintén mondom, az átlagnéző számára észrevehetetlen. Ha mindet feketére festenénk, akkor nagyon nehéz lenne megkülönböztetni őket” – zárta gondolatát a brit.

TOVÁBBI FORMA-1 HÍREK

Esteban Ocon2016. december 30. 19:28

Ocon azt hitte, a Renault-val fog debütálni

Monza, pódium2016. december 30. 18:19

A Liberty „fesztivált” varázsolna a versenyhétvégékből

Carlos Sainz2016. december 30. 16:51

Sainz fejlődése lenyűgözte a Toro Rossót

A Mercedes öröme2016. december 30. 15:40

Mercedes: Máshol sírás lett a vége a szupersztárok harcának

Sebastian Vettel2016. december 30. 13:29

„Most komolyan! Nevetséges!” – ha egyszer Vettel dühbe gurul…

biztonsági autó2016. december 30. 12:26

Ilyen volt 2016 legkaotikusabb versenye a biztonsági autóból nézve

Max Verstappen, Red Bull2016. december 30. 11:40

Nem kell hátrányos megkülönböztetéstől tartania a Red Bullnak

Mercedes2016. december 30. 10:32

A Mercedes már meghozta a döntést idősebb Sainz szerint

kép2016. december 30. 09:15

Videó: Így értékelték egy szóval a 2016-os szezont a résztvevők

Esteban Ocon2016. december 29. 19:16

„Ha nincs az a teszt, talán eszükbe sem jutok”

Vissza