2016. december 28. 13:09

Időzített bomba ketyeg a Red Bullnál?

Daniel Ricciardo és Max Verstappen

Főnökük szerint idén úgy tűnt, mintha Daniel Ricciardo Max Verstappen bátyja lenne – de hogyan változik meg viszonyuk, ha a bajnoki cím lesz a tét? Christian Horner és ausztrál versenyzője sem aggódik. Pedig kellene?

2016-tal véget ért egy nagy párviadal, 2017-ben viszont kezdetét veheti egy másik? Miközben Nico Rosberg és Lewis Hamilton három éven át tartó bajnoki küzdelme a következő szezonban a német visszavonulásával már biztosan nem folytatódhat, ám ha a Red Bull kellően ütőképes csomaggal sorakozik fel a rajtrácsra, Daniel Ricciardo és Max Verstappen léphet a helyükbe a házon belüli szoros csaták terén.

Verstappen a májusi Spanyol Nagydíjon csatlakozott a Red Bullhoz, ahol korlátozott felkészülési lehetőségei ellenére is alaposan megszorongatta Ricciardót. Vetélkedésük mindkettejüknek jót tett: ha egyikük képes volt rátenni egy lapáttal, azzal a másikat is csak jobb teljesítményre sarkallta. Helmut Marko szerint Ricciardo olyan tartalékokat fedezett fel magában a hollandnak köszönhetően, amelyek létezéséről eddig nem is tudott, az ausztrál pedig irányt mutatott neki például a beállítások terén. E kölcsönösség miatt felállásukat ideálisnak tartja.

Hogy miért, azt rendkívül szoros egymás elleni mérlegük magyarázza. Ricciardo minden téren csapattársa előtt zárt, 220 pontot szerzett Verstappen 191 pontja ellenében, eggyel többször, 8-szor ért célba kedvezőbb pozícióban, az időmérős párharcukat pedig 11-6-ra nyerte meg. Christian Horner csapatfőnök nem is igazán tudott különbséget tenni kettejük között. „Egyik hétvégén az egyikük van előnyben, aztán a másikuk. Nagyon kiegyensúlyozott a küzdelmük, és főleg attól függ, hogy alakul, hogy milyen pályán vagyunk” – nyilatkozta az Autosportnak.

Szerinte ráadásul két versenyzője viszonya jobb is volt a vártnál. „A legfontosabb dolog a tisztelet. Nem várjuk el a versenyzőinktől, hogy együtt ebédeljenek, de azt igen, hogy tiszteljék egymást és a csapatot. És ők ezt teszik, a kapcsolatuk ráadásul még ennél is jobb. Daniel több tekintetben is olyan volt Max számára, mintha a bátyja lenne. Hasonlóak a visszajelzéseik, hasonló dolgokat várnak el az autótól. Gyakran teljesen ugyanazt mondják az autóról az időmérőn és a versenyen, és ez kedvez a mérnököknek és tervezőknek.”

Meddig tart a harmónia?

De vajon fenntartható-e hosszabb távon ez az egyensúly? A múlt már bizonyította, a bajnoki küzdelem mindent felülírhat, és ha 2017-ben a trófea lesz mindkettőjük célja, talán a harmóniának is oda. Ez a folyamat ment végbe a Mercedesnél is. Hamilton és Rosberg gyerekkorukban még a legjobb barátok voltak, 2013-ban ők is ideálisnak nevezték párosukat, aztán a tét növekedésével viszonyuk elmérgesedett, és a konfliktusoktól sem volt mentes. A csapaton belüli hangulat pedig talán sokkal rosszabbá is válhatott volna, ha nem nyúlik vissza évtizedekre a közös múltjuk, Rosberg pedig egy kicsit is rámenősebb és egoistább személyiség lenne.

Ricciardo nem tart rivalizálásuk elmérgesedésétől, véleményét pedig többek között malajziai csatájukra alapozza, melyet ütközés és veszekedés nélkül vívtak meg. „Nehéz megjósolni, mi fog történni és mi nem, de idén is volt elég csatánk, a malajziai pedig a győzelem sorsáról döntött, és szerintem Max egészen jól kezelte a helyzetet” – nyilatkozta az ottani verseny győztese.

„Minden attól függ, hogy alakulnak a dolgok, de eddig férfiként kezeltük a helyzetet. Megvolt a tisztelet. Amikor ő győzött le engem, természetesen nem voltam boldog, mert nem szeretek veszteni. De elismertem, hogy jól versenyzett, és hogy azt tette, amit kellett. Ha képesek vagyunk kezelni a vereséget, és azt mondani, hogy a másik ma jobb munkát végzett, de közben ebből tanulva tudunk javítani is, akkor szerintem rendben leszünk. Sosem könnyű, ha legyőznek, de szerintem minden rendben lesz” – vélekedett.

Erre mi azért nem vennénk mérget. Verstappen már bemutatkozása évében bizonyította, bármikor képes Hamiltonhoz hasonló módon szembemenni egy csapatutasítással, ha komoly a tét (márpedig akkor az volt, ki lesz a következő Red Bull-versenyző). Szingapúrban eszében sem volt elengedni Carlos Sainzot, miután csapata ezt kérte tőle. Akkor nem kerekedett belőle nagy veszekedés, ám az ehhez hasonló apró sérelmek idén a két fiatal tehetség viszonyának elmérgesedéséhez vezettek. Erről Helmut Marko vallott, miután Verstappent a Red Bullhoz vitte át, s elismerte, e lépéssel a Toro Rossónál kialakulóban lévő klikkesedést és fagyos hangulatot is sikerült megszüntetniük.

A tétet ráadásul Ricciardo és Verstappen esetében 2017-ben nemcsak az esetleges bajnoki esélyek növelik. Miközben az ausztrálnak a pályafutása további alakulását fogja meghatározni, hogyan áll helyt a már most nagyobb rivaldafényt kapó fiatalabb csapattársával szemben, addig Verstappennek a következő lesz az első éve, amelynek már megfelelő felkészüléssel vág neki, s amelyben már nem lehet mentség számára egy-egy hiba vagy vereség kapcsán, hogy a mostani szezon még csak a jövőbeni sikerekre való felkészülésről szól.

Ami a Ricciardo által felhozott malajziai esetet illeti, Verstappen későbbi nyilatkozata jól jelzi, miért vette olyan könnyedén az akkori vereséget. „Nem vagyok frusztrált. Kicsit peches voltam az utolsó virtuális biztonsági autóval, de ez is hozzátartozik a versenyzéshez. Nem mehet mindig minden tökéletesen. Még sok év van előttem, szóval nem panaszkodhatok egyetlen futam miatt” – mondta a leintés után.

Már volt egy futamgyőzelme, a bajnoki esélyeit nem befolyásolta az eset – könnyen lépett túl rajta. Biztosra vehetjük azonban, hogy nem fog ilyen könnyen továbblépni, ha ezzel ponthátrányba kerül Ricciardóval szemben a tabella elején. Ahogy alighanem Ricciardo is keményebben kritizálta volna a Red Bullt a barcelonai taktikai hibájuk kapcsán, mely Verstappen kezébe lökte az övének ígérkező győzelmet.

Csak egyszerűen: szabad a verseny!

A Red Bull persze nem először szembesülne efféle, a Mercedest az elmúlt három évben igencsak próbára tevő helyzettel. Sebastian Vettel és Mark Webber korábbi vetélkedése már megtanított nekik pár leckét. Hornernek pedig meggyőződése, hogy kordában tudják tartani az efféle belharcokat. Mégpedig a Mercedeséhez hasonló módszerekkel. „Versenyről versenyre haladunk, így kezeljük a helyzetet. Mindig is ebben hittünk. Elegendő szabályunk van. Egyszerűek akarunk maradni, mindig is ez volt a filozófiám a sportban: csak egyszerűen” – mondta.

Amíg nem ütköznek össze, Ricciardo szerint a Red Bullnak nem is kell változtatnia ezen szemléletmódján. „Eddig mindent jól csinált a Red Bull. Ha egymás mellé kvalifikáljuk magunkat, csak annyit mondanak, hogy legyünk óvatosak az első kanyarban, ne ütközzünk össze. Ezen túl viszont hagynak versenyezni minket, keményen, de ütközés nélkül” – magyarázta az ausztrál.

„Ezt leszámítva pont úgy védekezhetünk és támadhatunk, ahogyan mindenki más ellen, de még jobban tisztelnünk kell egymást, mert ha ütközünk, akkor hat-hétszáz embert is cserbenhagyunk, akik a csapatért dolgoznak. A Red Bull jól egyensúlyoz. Sosem féltem a Maxszal való csatáktól, a csapat pedig sosem mondta meg, hogy mit kell csinálnunk. Ez a megfelelő hozzáállás, és szerintem ennek így is kell maradnia.”

Amíg úgy vívnak, mint Malajziában, a Red Bullnak aligha lesz gondja. Ám mihelyst jön az ő első „Spájuk”, és átlépik a kijelölt határt, új feladattal szembesülnek.

A semleges szurkoló mindenesetre már dörzsölheti a tenyerét: teljesen tiszta összecsapásokkal vagy veszekedéseket magával vonó összezördülésekkel, a mezőny élén vagy kicsit hátrébb, de Ricciardo és Verstappen különversenye mindenképpen az egyik legizgalmasabbnak ígérkezik a következő évben!

TOVÁBBI FORMA-1 HÍREK

Esteban Ocon2016. december 30. 19:28

Ocon azt hitte, a Renault-val fog debütálni

Monza, pódium2016. december 30. 18:19

A Liberty „fesztivált” varázsolna a versenyhétvégékből

Carlos Sainz2016. december 30. 16:51

Sainz fejlődése lenyűgözte a Toro Rossót

A Mercedes öröme2016. december 30. 15:40

Mercedes: Máshol sírás lett a vége a szupersztárok harcának

Sebastian Vettel2016. december 30. 13:29

„Most komolyan! Nevetséges!” – ha egyszer Vettel dühbe gurul…

biztonsági autó2016. december 30. 12:26

Ilyen volt 2016 legkaotikusabb versenye a biztonsági autóból nézve

Max Verstappen, Red Bull2016. december 30. 11:40

Nem kell hátrányos megkülönböztetéstől tartania a Red Bullnak

Mercedes2016. december 30. 10:32

A Mercedes már meghozta a döntést idősebb Sainz szerint

kép2016. december 30. 09:15

Videó: Így értékelték egy szóval a 2016-os szezont a résztvevők

Esteban Ocon2016. december 29. 19:16

„Ha nincs az a teszt, talán eszükbe sem jutok”

Vissza